Leerlingenzorg

Het team van De Wegwijzer wil graag goed voor haar leerlingen zorgen. Goed zorgen voor ruim 170 leerlingen die uniek zijn! Dat vraagt om aandacht.

De meeste leerlingen leren op een gelijkmatige manier. Sommige leerlingen hebben meer of minder tijd nodig, sommige leerlingen zijn gebaat bij een andere instructie of een andere benadering.

We richten ons onderwijs dusdanig in dat we tegemoet kunnen komen aan de verschillende soorten zorg die leerlingen nodig hebben.

 

Ondersteuningsstructuur

De meeste leerlingen in de basisschool komen voldoende tot ontwikkeling met behulp van de basisondersteuning. Een kleine groep leerlingen heeft aanvullende ondersteuning nodig. Het gaat dan om leerlingen die opvallend gedrag vertonen, een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand laten zien en/of lichamelijke of sociaal emotionele problemen hebben. De hulpvraag van de leerkracht, hoe om te gaan met deze ondersteuningsbehoeftebehoefte, staat centraal. Het schoolbestuur van COG Drenthe heeft zowel op schoolniveau als op bovenschools niveau (Expertisecentrum) mogelijkheden gerealiseerd voor het bieden van ondersteuning aan leerlingen, leerkrachten en/of ouders. Hieronder staan deze ondersteuningsniveaus beschreven:

 

Basisondersteuning

  1. In onze school werken betrokken en capabele leerkrachten. Zij zetten zich dagelijks in om de leerlingen zo te ondersteunen dat zij tot ontwikkeling komen. Zij geven instructies op maat, stellen leerlijnen bij, monitoren ontwikkeling o.a. door middel van logboeken en zorgen voor een positief groepsklimaat. Leerkrachten onderhouden contacten met ouders over de vorderingen van hun kind(eren) en in welke mate zij ondersteuning nodig hebben.
  2. Voor leerkrachten is het prettig als er met enige regelmaat iemand meekijkt met de processen in de groep en de ontwikkeling van individuele leerlingen. Vanuit het expertisecentrum (EC) werken we met Meerschoolse Intern Begeleiders (MIB-ers) om deze rol te vervullen. Voor onze school is dat Trieneke Velthuis.

MIB-ers zetten zich in om leerkrachten te ondersteunen in de dagelijkse praktijk met leerlingen. Dat doen zij door leerlingenbesprekingen, door te observeren en door te reflecteren met leerkrachten waarbij beeldbegeleiding ingezet kan worden. MIB-ers houden zich daarnaast bezig met de ondersteuningsstructuur op schoolniveau en zijn gesprekspartner voor directies m.b.t. alle aan passend onderwijs gerelateerde onderwerpen. MIB-ers ontmoeten elkaar regelmatig en delen kennis en ervaringen.

  1. De MIB-er kijkt mee en adviseert de leerkracht m.b.t. de ondersteuning aan leerlingen. Soms is de vraag echter zo specifiek dat de MIB-er daarvoor graag wil overleggen met een specialist. Daarvoor kan de MIB-er terecht bij het ExpertiseTeam.

Het ExpertiseTeam bestaat uit specialisten op het gebied van gedrag, orthopedagogiek, ontwikkelingspsychologie en onderwijs. Zij komen regelmatig op de scholen om te sparren met de MIB-er. Om dat goed te kunnen doen komen zij ook in de groepen.

Aan iedere school is een lid van het ExpertiseTeam verbonden. Voor onze school is dat Anneke Cremer.

 

Meer?

Ook aan leerlingen die meer aankunnen, besteden we zorg. Binnen de groep bieden we uitdagende opdrachten. Daarnaast hebben we een plusklas.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.